Natuurhistorische happening

Jan Hendrik Weissenbruch, Gezicht bij de Geestbrug (1868), collectie Kunstmuseum Den Haag

19 september 11 tot 13 uur:
Natuurhistorische happening Leeuwendaal
Ooit was ons Leeuwendaal een landgoed. Dat was in de tijd dat Hendrik Tollens vanuit zijn woonhuis in het oude dorp Rijswijk (het huidige museum) zo de weilanden kon inlopen. Toen, zoals de bekende Haagse schilder Weissenbruch vastlegde, je bij de Geestbrug naar alle kanten over de velden en molens uitkeek. Zijn er nog sporen van het 19e-eeuwse landschap terug te vinden? De Historische Vereniging Rijswijk en een Mystery Guest uit het verleden gaan daar samen naar op zoek.
Zij vertellen hun verhalen tijdens een natuurhistorische happening die zaterdag 19 september plaatsvindt van 11 tot 13 uur op het pleintje voor de Leeuwendaalkerk aan de Oranjelaan. Daar staan ook kramen waar (heel voordelig) vogel- en egelhuisjes te koop zijn. Belangstellenden krijgen advies om de dieren de winter door te helpen. En tips om hun tuinen te vergroenen, zodat ze een beetje natuur kunnen (terug)brengen in ons 21e-eeuwse Rijswijk en Leeuwendaal. Iedereen die bij de Groene Karavaan een of meer – biologisch gekweekte – planten aanschaft, krijgt een plant cadeau. Te gast is ook schrijver/dichter Lizette de Koning, opgegroeid in Leeuwendaal, die voor deze speciale gelegenheid het gedicht “Groen geluk” schreef.
De happening is een initiatief van Leeuwendaal Duurzaam en Groen, Natuurlijk Delfland en KNNV-afdeling Den Haag. Vanzelfsprekend wordt rekening gehouden met de Corona-regels.