Architectuurgeschiedenis: De Impact van Johannes Mutters jr. op Rijswijk

Foto is van een niet uitgevoerd bebouwingsplan (uit circa 1903-1904 voor een deel van de wijk Leeuwendaal met linksonder de hoek van de Geestbrugweg met de Oranjelaan.

Dinsdag 15 oktober 2024, aanvang 20.00 uur

​in gebouw Hofrust, Herenstraat 44 b

​iedereen is welkom, de toegang is    gratis​​​

​​    ​​

Op dinsdag 15 oktober verzorgt Bart Verbrugge voor de Historische Vereniging Rijswijk de lezing “Architect Johannes Mutters jr. (1858-1930), de maker van het eerste Uitbreidingsplan van Rijswijk uit 1906”

In zijn tijd werd Mutters gerekend tot de toonaangevende groep van Nederlandse architecten waaronder H.P. Berlage, K.P.C. de Bazel en Willem Kromhout. Maar nu is zijn naam minder bekend dan tijdens zijn leven. En vaak wordt hij ook verward met de achtereenvolgende generaties H.P. Mutters, die eigenaars waren van de beroemde Haagse meubelfabriek “Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters & Zn N.V”.

Hij werkte tijdens zijn carrière, die duurde van circa 1885 tot 1930 in tal van bouwstijlen. Zijn eerste gebouwen waren in neo-renaissancestijl. In de periode van 1895 tot 1905 waren zijn ontwerpen in de stijl van de Art Nouveau. Mutters was een van de eerste architecten in Nederland die gebouwen ontwierp in deze stijl. Daarna maakte hij ontwerpen waarin werd teruggegrepen naar historische bouwstijlen. Hij was ook een van de eerste architecten in Nederland die gewapend beton toepasten. In 1915 verhuisde Mutters naar Wassenaar, waar hij directeur werd van de NV Exploitatiemaatschappij Park De Kievit en Wildrust. Hij stelde het definitieve stedenbouwkundig ontwerp op voor dit villapark en ontwierp er tussen 1915 en 1930 circa 30 villa’s. Mutters was daarnaast actief in het verenigingsleven. Hij was o.a. voorzitter van de Maatschappij ter bevordering der bouwkunst en van de vereniging Arti et Industriae.

Het door Mutters gemaakte stedenbouwkundig plan van Rijswijk voorzag een volledige bebouwing van een groot deel van het grondgebied van Rijswijk met voornamelijk woonwijken. Maar uiteindelijk werd slechts een klein deel gerealiseerd, de huidige wijk Leeuwendaal. Ook in de wijk Cromvliet zijn elementen uit het plan te vinden. Mutters ontwierp in Rijswijk geen gebouwen. Maar in de lezing wordt wel ingezoomd op de wijze waarop de bouwgrondmaatschappijen, die verantwoordelijk waren voor de realisatie van de wijk Leeuwendaal het stedenbouwkundig ontwerp vertaalden in concrete bouwplannen.

Bart Verbrugge is in 1984 afgestudeerd als bouwkundig ingenieur aan de TU Delft, en is sindsdien werkzaam in de uitgeverijsector. Hij is de auteur van de in 2019 verschenen monografie over architect Joh. Mutters jr (Uitgeverij Verloren / BONAS). In de lezing zal hij aan de hand van veel foto’s en tekeningen vertellen over leven en werk van deze architect die veel gebouwen realiseerde in Den Haag en Wassenaar, maar ook elders in Nederland én dus ook over het eerste stedenbouwkundig plan van Rijswijk uit 1906. Daarbij ook een aantal archiefgegevens, die nog niet eerder zijn gepubliceerd.