Zondag 22 februari: struikelstenen – eerbetoon aan in de oorlog vermoorde Joodse Rijswijkers

StruikelstenenOp zondag 22 februari worden om 12.00 uur bij Vondellaan 5 (Cromvliet) en Prins Hendriklaan 9 (Leeuwendaal) zogenaamde stolpersteine of struikelstenen gelegd, ter nagedachtenis aan in de Tweede Wereldoorlog door de nazi’s weggevoerde en vermoorde Joodse Rijswijkers. Struikelstenen zijn messing steentjes van 10 x 10 cm, die verankerd worden in de grond en waarop de naam met geboorte- en sterfdatum staat van de vermoorde persoon.

De plechtigheid begint om 12.00 uur bij de Vondellaan nr. 5 met de steenlegging. Leerlingen van de Nicolaas Beetsschool leggen bloemen en dragen een zelfgeschreven gedicht voor. Hierna wordt de plechtigheid herhaald bij het adres Prins Hendriklaan 9.

Na afloop van de bijeenkomst is er gelegenheid om na te praten met een kop koffie of thee in Sociëteit Amicitia, Oranjelaan 39. In Museum Rijswijk wordt een kleine tentoonstelling georganiseerd over de families, die zijn omgebracht.

De organisatie van deze plechtigheid is in handen van de Historische Vereniging Rijswijk. Voor meer informatie: www.historischeverenigingrijswijk.nl