23 november: Leeuwendaallezing over de koloniën

Halve Maen replicaOp zondag 23 november geeft Rob Huijbrecht alweer de 9e Leeuwendaallezing in de Leeuwendaalkerk, Oranjelaan 62. De avond begint om 20:00 uur en de toegang is gratis!

Wie vaker in het buitenland komt, weet dat je overal in de wereld Nederlanders tegenkomt. Waren onze voorouders ook zo reislustig? Ja, maar om andere redenen. Zij bevoeren de zeeën en oceanen om handel te drijven en om andere landen te ontdekken. Soms vestigden ze zich in die vreemde landen en werd daar een kolonie gesticht.

Wat nu precies een kolonie was, hoe de stichting in zijn werk ging en wie zich daar vestigden, dat zijn de vragen die Rob Huijbrecht in deze lezing beantwoordt. Als voorbeeld wordt aandacht besteed aan de stichting van Nieuw Amsterdam – het latere New York – door de Nederlanders en aan wat dat allemaal voor invloeden heeft gehad op de taal, de bevolking en de cultuur.